2. Mediacentrum
  3. De ONE Jeugdambassadeurs strijden voor een wereld zonder extreme armoede bij het Europees Parlement

Twee Nederlandse ONE Jeugdambassadeurs zijn naar het Europees Parlement afgereisd om de parlementsleden te overtuigen van het belang om het budget voor EU-ontwikkelingssamenwerking te verhogen. Dat deed ze niet alleen – samen met meer dan 30 ONE Jeugdambassadeurs uit heel Europa gingen ze de strijd aan tegen extreme armoede. Daarnaast werden ze gesteund in hun oproep door meer dan 37.000 Europeanen.

Hierbij ontmoette zij onder andere Europarlementariërs Jan Huitema en Frank Engel. De Jeugdambassadeurs hebben er bij hen op aangedrongen om een leider te blijven in de strijd tegen extreme armoede door in de nieuwe zevenjarige begroting op te komen voor het budget van EU-ontwikkelingssamenwerking. Dit langetermijnbudget zal bepalen of de EU haar belofte aan de armste mensen ter wereld na zal komen.

Emily Wigens van ONE in Nederland, zei: “EU-leiders hebben nú de kans om een toekomst zonder extreme armoede te realiseren. Ze moeten hun belofte nakomen, en ervoor zorgen dat het volgende zeven-jarenbudget zich toelegt op het gezamenlijke doel om 0,7% van het BNI aan ontwikkelingssamenwerking uit te geven. De Afrikaanse bevolking zal in 2050 verdubbeld zijn. Het aantal jongeren in Afrika zal 10 keer zo groot zijn als het aantal jongeren in de Europese Unie. Door het creëren van kansen op onderwijs, empowerment en werkgelegenheid kan Afrika de motor van wereldwijde groei worden. De rol van Nederland is hierbij cruciaal – we moeten weer leidend worden in onze rol als partner voor ontwikkelingssamenwerking, zowel vanuit Nederland zelf als binnen de EU. Nederland en de EU moeten de uitdaging aangaan en investeren in een welvarende toekomst voor iedereen”.

Noot voor de redactie

ONE is een internationale lobby- en campagneorganisatie met meer dan 9,5 miljoen leden die zich inzetten om extreme armoede en voorkombare ziekten de wereld uit te helpen, vooral in Afrika. Als onpartijdig organisatie verhogen we het publieke bewustzijn en zetten politieke leiders onder druk om beloftes te doen en na te komen, voor de bestrijding van AIDS en andere voorkombare ziektes, het verhogen van investeringen in de landbouw en voeding, en vragen we om meer transparantie in de programma’s rondom armoedebestrijding. Lees meer op: www.one.org

De ONE-Jeugdambassadeurs zijn een team van vrijwillige activisten die onze campagnes in Europa verspreiden Ze lobbyen bij besluitvormers en politici, werken met lokale en nationale media om onze campagnes onder het publiek te brengen, creëren bewustzijn rond onze kwesties in hun gemeenschappen, organiseren lokale activiteiten en evenementen, en stimuleren nieuwe leden om betrokken te zijn en onze petities te tekenen. Lees meer op: https://www.one.org/nl/jeugdambassadeurs/

Voor meer informatie over ONE en de Jeugdambassadeurs die naar Brussel geweest zijn kunt u contact opnemen Eefje van Esch, ONE [email protected], +44 (0) 7557 743329