2. Mediacentrum
  3. Michael Elliott

Michael Elliott

De ONE Campaign deelt met droefenis mede dat Michael Elliott, onze geliefde voormalige president en CEO, donderdagavond 14 juli is overleden.

Emma Oxford, Michael’s vrouw: “Mijn dochters en ik zijn diepbedroefd over het verlies van Mike, veertig jaar mijn geliefde man en vader van Roxana en Gina. De levenslust van Mike nam nooit af, zelfs niet toen hij de afgelopen twee en een half jaar moedig een agressieve vorm van kanker te lijf ging. Sterker nog, zijn besef dat zijn tijd veel te vroeg zou opraken heeft zijn waardering voor het leven, zijn werk voor ONE en zijn liefde voor familie en vrienden sterker gemaakt. Hij was zo blij alle goede vrienden afgelopen dinsdag te zien bij het vieren van zijn pensionering van ONE. Het was echt typisch hem om zich niet alleen te focussen op het bedanken van familie, vrienden, collega’s en zijn uitstekende medische team, maar ook een lyrisch verhaal van zijn wel-bereisde leven te vertellen, deels in de woorden van zijn favoriete dichter, Derek Walcott. Roxie, Gina en ik zullen Mike meer missen dan we ooit kunnen verwoorden”

Bono, zanger van U2 en medeoprichter van ONE, zei: “Mike hield van zijn leven, leefde het met veel lef en wilde dat de rest van de wereld dezelfde ervaring zou kunnen hebben. Hij was geërgerd en soms boos over de verspilling van menselijk potentieel. Boven alles, wilde hij zijn leven nuttig besteden. Als je bij hem in de buurt was, verwachtte hij dat ook van jou.

Hij was een natuurlijke en professionele verhalenverteller. Als de leider van ONE vertelde hij ongedwongen hoe uitvoerbaar het was om het leven van de armsten ter wereld te verbeteren. Hij sprak met een duidelijke overtuiging die zelfs de meeste doorgewinterde journalisten hun wenkbrauwen kon laten fronzen, zijn eigen vorige beroep! Zijn decennialange inzet als schrijver en redacteur hadden hem niet cynisch gemaakt, hij zag zichzelf als een op bewijs gebaseerde optimist. Zoals zijn geliefde vriend en vrouw Emma en hun twee dochters Roxana en Gina je zullen vertellen, was hij ook erg geestig. In de wereld die ONE probeert te veranderen, is dat een van de meest zeldzame karaktereigenschappen en datgene wat ik persoonlijk het meest zal missen.

Tom Freston, Bestuursvoorzitter van de ONE Campaign: “Mike was een groot man met een groot hart. Voor meer dan twee jaar heeft hij tegen kanker gestreden, met ontembare moed en onbedwingbare goede humor. Hij was net afgetreden als onze CEO, zodat hij zich volledig op zijn herstel kon focussen.  Nog maar een paar dagen geleden vierden we met hem zijn afscheidsfeest in Washington D.C., waar hij een lange, goed voorbereide, gepassioneerde en opwindende toespraak hield voor honderden van zijn vrienden, supporters, ONE medewerkers en alumni. Hij sprak over zijn trots om te hebben gewerkt voor ONE, en we hebben allemaal zijn grootse prestaties bij ONE, in de journalistiek en daarbuiten gevierd. Hij glimlachte toen ONE-leden hem bedankte voor zijn werk: niets gaf hem meer plezier dan met de leden te zijn en hun verhalen te horen over hoe ze met ONE in aanraking waren gekomen en hoeveel ONE voor hen betekende. Michael heeft vele ambitieuze en invloedrijke posities in zijn carrière gehad, maar vertelde dat niets zoveel voor hem had betekend als zijn werk voor ONE. Hij zal zeer gemist worden, zowel als collega en als een goede vriend. Zijn vrouw Emma en zijn twee dochters zijn in onze gedachten en gebeden.

Onze gedachten zijn met Emma, Roxana en Gina. Michael had veel vrienden en familie in Washington D.C., in New York, in het Verenigd Koninkrijk en over de hele wereld, die hem met liefde en bewondering zullen herinneren.

—————————–

Michael Elliott: Bio

Michael Elliott was president en CEO van 2011 tot 2016. In de vijf jaar dat hij leiding gaf aan de organisatie, breidde ONE zich wereldwijd uit, en steeg het aantal leden van 2 miljoen tot meer dan 7 miljoen, waarvan 2,8 miljoen in Afrika. Elliott hield ook toezicht op de succesvolle fusie van (RED) met ONE in 2012. Hij overleed in 2016 nadat hij meer dan twee jaar tegen kanker had gestreden. Eerder in het jaar was hij bij ONE Senior Strategisch Adviseur geworden. Hij wordt zeer gemist door zijn familie, vrienden en collega’s van over de hele wereld.

Voordat hij in 2001 bij ONE ging werken, had Elliott een indrukwekkende carrière in de media. Hij was zowel redacteur bij TIME International en Newsweek International, en politiek redacteur en Washington Bureau Chief van The Economist, waar hij de initiatiefnemer was van zowel de “Bagehot” en “Lexington” columns. Elliott was een columnist die schreef over de wereldeconomie voor FORTUNE Magazine, en heeft vele tv-documentaires geschreven en gepresenteerd die over de hele wereld uitgezonden werden. Hij was de auteur van vier boeken, waaronder ” The Day Before Yesterday,” een geprezen geschiedenis van post-1945 Verenigde Staten.

Elliott is geboren en getogen in Liverpool. Hij had twee opleidingen afgerond aan de Universiteit van Oxford, en voorafgaand aan zijn carrière in de journalistiek, was hij lid van het Central Policy Review Staff in het  Britse Cabinet Office. Hij begon zijn carrière in het onderwijs als docent op universiteiten in de VS en het VK, en beëindigde zijn academische carrière met een vaste aanstelling aan de London School of Economics.

Elliott nam deel als advisieur bij een aantal officiële instanties, en zat in de besturen en adviescommissies van vele non-profitorganisaties, waaronder InterAction, het International Center for Journalists, Beyond Sport en Transparency International (USA). Hij was voorzitter van de Global Agenda Council van het World Economic Forum over armoede en duurzame ontwikkeling en zat in het adviespanel van de Human Development Report van de UNDP en de Raad van Bestuur van het Global Poverty Project. Naast andere onderscheidingen, werd hij in 2015 door GoodNet uitgeroepen tot een van ‘s werelds 25 inspirerende algemeen directeuren, en was een officier in de Orde van het Britse Rijk.

—————————–

OVER ONE: ONE is een internationale lobby- en campagneorganisatie met meer dan 7 miljoen leden en zet zich in om extreme armoede en voorkombare ziekten de wereld uit te helpen, vooral in Afrika. Als onpartijdig organisatie verhogen we het publieke bewustzijn en zetten politieke leiders onder druk voor de bestrijding van AIDS en voorkombare ziektes, het verhogen van investeringen in de landbouw en voeding, en vragen meer transparantie in de programma’s rondom armoedebestrijding. Lees meer op www.one.org